VVV-Venlo De Koelkrant, voorjaar 2024

VVV-VENLO.NL 3 DE KOELKRANT Colofon COVEBO STADION - DE KOEL - Kaldenkerkerweg 182 5915AH Venlo T: 077-3515806 E: info@vvv-venlo.nl I: www.vvv-venlo.nl G Ö ú e Uitgever Postbus 1015 3300 BA Dordrecht T: 078-6397070 I: www.zpress.nl DRuk DrukwerkLoket Acquisitie ZPRESS Sport T: 078-6397070 I: www.zpress.nl Mike Franken Vormgeving ZPRESS Studio Redactie Aron van Peer Stan Keijsers Fotografie Ryan Crompvoets Aron van Peer Daniel Jungblut Bart Bos ProShots Orange Pictures “IK KIJK ERNAAR UIT OM EEN NIEUWE FASE VAN VVV-VENLO TE MOGEN VORMGEVEN” Guus Pennings startte op 1 juni als algemeen directeur bij VVV-Venlo. Daarmee breekt een nieuwe fase aan voor de club en Pennings kijkt ernaar uit om in die nieuwe fase aan het roer te staan in Covebo Stadion – De Koel –. De veertigjarige Pennings groeide op in Horst en voetbalde tot zijn 25ste bij partnerclub Wittenhorst. Hoewel het hem naar eigen zeggen ontbrak aan talent, speelde hij hier toch een aantal seizoenen in het eerste elftal voordat hij door een zware knieblessure moest stoppen. Daarna was Pennings regelmatig in De Koel te vinden en was hij ook seizoenkaarthouder. “VVV was eigenlijk mijn eerste kennismaking met het betaald voetbal. Ik weet nog dat ik als tienjarig jongetje met mijn vader voor het eerst naar een wedstrijd van VVV tegen Ajax ging. Ik was erg onder de indruk van het stadion en de wedstrijd. Je hoort vaak dat jonge kinderen fan worden van de club waar ze voor het eerst komen. Dat geldt in mijn geval ook, want ik heb daarna regelmatig wedstrijden bezocht en zeven jaar lang een seizoenkaart gehad.” Pennings woont inmiddels alweer enkele jaren in het Brabantse Heeze met zijn vriendin en twee kinderen, maar de band met VVV is altijd intact gebleven. “Hoewel het bezoeken van wedstrijden lastiger werd omdat ik mijn eigen carrière in de sport opbouwde, ben ik door mijn werk wel altijd contact blijven houden met de club.” Het was voor Pennings al snel duidelijk dat hij in de sport zou gaan werken. Hij volgde een opleiding tot docent lichamelijke opvoeding, maar kwam er al snel achter dat het werk als docent niet zijn roeping was. “Nadat ik mijn diploma behaalde, heb ik de opleiding sportmanagement nog gevolgd en daarna kon ik direct aan de slag gaan bij sportmarketingbureau Triple Double. Daar heb ik een hele fijne periode gehad waarin ik me heb kunnen ontwikkelen op het gebied van sport, commercie en media.” ERVARING IN HET VOETBAL Na zeven jaar bij Triple Double klopte PSV aan bij Pennings, die de overstap maakte naar het voetbal. “Ik werd gevraagd om daar manager marketing te worden en gaandeweg kwam daar ook de verantwoordelijkheid voor media bij. In die functie heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de dynamiek van het voetbal en dat sprak met direct enorm aan. Uiteindelijk heb ik bij PSV zeven mooie jaren gehad waarin ik ook drie kampioenschappen van dichtbij heb mogen meemaken.” Vervolgens ging Pennings aan de slag bij multinational Philips, waar hij in een hele andere wereld terechtkwam. “Ik heb destijds bewust de keuze gemaakt voor een uitdaging in het corporate bedrijfsleven. Niet omdat dat per se bij mijn karakter past, maar wel omdat ik vond dat ik die ervaring nog miste. De afgelopen vijf jaar ben ik verantwoordelijk geweest voor het merk Philips en de strategische partnerships in de Benelux. Daarbij heb ik veel geleerd, maar uiteindelijk gaat er voor mij niets boven de dynamiek die ik kende en gewend was uit de sportwereld.” NIEUWE STAP BIJ VVV Een terugkeer naar het voetbal lag zodoende voor de hand en dus kwam VVV op het juiste moment uit bij Pennings als mogelijke nieuwe algemeen directeur. “In eerste instantie kwam het als een verrassing voor me toen ik werd benaderd, dus dat heb ik dat even een paar dagen laten bezinken. Vervolgens ging ik al snel alles tegen elkaar afwegen en wilde ik een goed beeld krijgen van waar ik aan zou beginnen. Het was voor mij belangrijk om een goed gevoel te hebben bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van de club, onder meer op financieel gebied. Ik heb dan ook meerdere keren uitvoerig gesproken met de Raad van Commissarissen en interim algemeen directeur Ruud Timmermans. Uiteindelijk heeft dat bij mij geleid tot het juiste gevoel om deze uitdaging aan te gaan.” Zo is Pennings dus terug bij de club waarvan hij in het verleden een seizoenkaart had én keert hij terug in de voetbalwereld. “De dynamiek van een betaald voetbalorganisatie is uniek en niet te vergelijken met welk ander bedrijf dan ook. Ik kijk er enorm naar uit om samen met de organisatie, RvC en aandeelhouders een nieuwe fase van VVV te mogen vormgeven.” Nadat de kogel door de kerk was, moest Pennings echter nog wel even geduld hebben voordat hij aan de slag kon gaan in De Koel. “Ik kan wel zeggen dat het voor mijn gevoel heel lang heeft geduurd tot 1 juni, maar ik ben op de achtergrond natuurlijk wel al veel bezig geweest met VVV. In de maanden maart, april en mei worden er namelijk al veel besluiten genomen die betrekking hebben op het nieuwe seizoen. In diezelfde maanden heb ik nog relatief anoniem een aantal thuiswedstrijden kunnen bezoeken op de verschillende publiekstribunes. Op die manier heb ik in ieder geval een goed beeld kunnen krijgen van hoe onze supporters een wedstrijdbezoek beleven. Het was voor mij erg waardevol om dat nog te kunnen doen.” GENOEG UITDAGINGEN Met de komst van Pennings start een nieuwe fase voor VVV en de nieuwe algemeen directeur weet dat er werk aan de winkel is in Venlo. “Het is natuurlijk bekend dat we op voetbaltechnisch vlak een tijdelijke oplossing hebben. De nieuwe trainer John Lammers gaat nauw samenwerken met onze hoofd scouting Marc van Hintum om deze zomer een zo goed mogelijk elftal te formeren. Daarna willen we een technisch manager aanstellen die ons beleid voor de langere termijn mede gaat vormgeven en uitrollen. Dat is een van de belangrijkste posities binnen de club, want uiteindelijk draait het om voetbal.” Ook op andere gebieden liggen er genoeg uitdagingen. “Na de afronding van de WHOA-procedure is de rust gelukkig teruggekeerd rond VVV, maar dat betekent niet dat we al zijn waar we willen zijn. De begroting voor het nieuwe seizoen moet realistisch zijn en daarbij moeten de kosten in verhouding zijn met de inkomsten. Dat betekent dat we heel goed moeten nadenken over hoe we elke euro besteden en dat we aan de inkomstenkant moeten groeien. We weten dus dat we als club voor de nodige uitdagingen staan, maar we gaan er samen alles aan doen om met VVV weer de weg omhoog te vinden.” NIEUWE ALGEMEEN DIRECTEUR GUUS PENNINGS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=