VVV-Venlo De Koelkrant, voorjaar 2024

VVV-VENLO.NL 17 DE KOELKRANT VVV-Venlo is onlosmakelijk verbonden met de stad Venlo. En dus is de Koelclub ook voor de gemeente van grote waarde. Wethouders Erwin Boom en Tom Verhaegh hebben vanuit hun bestuurlijke functies veel te maken met VVV en zij zien de impact die de club nog altijd heeft op de stad en omliggende dorpen. De stadsnaam Venlo is niet voor niets verwerkt in de volledige naam van VVV. Als je mensen door heel Nederland vraagt naar Venlo dan zal VVV ongetwijfeld bij veel mensen een van de eerste dingen zijn waar ze aan denken. Het geeft nog maar eens aan hoe groot de aantrekkingskracht van voetbal in ons land is, ziet ook wethouder Verhaegh, die zich bezighoudt met wonen, ruimtelijke ordening en sport in de gemeente Venlo. “VVV speelt nu in de Keuken Kampioen Divisie, maar daarvoor heeft de club natuurlijk naam gemaakt in de Eredivisie. Mede daardoor heeft de club nog steeds een grote aantrekkingskracht en daarmee draagt VVV nadrukkelijk bij aan de positionering van onze gemeente. Dat is erg positief, want citybranding is tegenwoordig erg belangrijk.” Niet alleen voor de naam van de stad, maar zeker ook voor Venlose economie is VVV van waarde, zo stelt Wethouder Boom van economie, sociale zaken en kennisinfrastructuur. “Op de eerste plaats is VVV natuurlijk gewoon een groot bedrijf binnen onze gemeente. Daarnaast heeft de club de nodige economische waarde voor de stad door het grote netwerk dat VVV heeft aan bedrijven. Ik denk dat het VVV-Venlo Netwerk erg waardevol is, aangezien bedrijven hier met elkaar in contact komen en lokale ondernemers hier nieuwe verbindingen kunnen leggen. Op die manier kunnen Venlose bedrijven van elkaar profiteren en kunnen er mooie samenwerkingen ontstaan. Bovendien zijn er ook sponsoren buiten Venlo en zelfs buiten de eigen landsgrenzen. VVV heeft namelijk ook veel Duitse contacten.” GOED VOOR DE STAD Volgens Boom vindt er daardoor een kruisbestuiving plaats in de businessruimtes van Covebo Stadion – De Koel – en daarnaast zijn er nog meer manieren waarop VVV van economische waarde is voor de stad. “Als ik bijvoorbeeld naar vrienden om mij heen kijk dan zie ik dat zij om de week naar thuiswedstrijden van VVV gaan omdat het gewoon een leuk uitje is. Daarbij geven ze geld uit in onze gemeente, wat uiteraard goed is voor lokale ondernemers en voor de Venlose economie. Zeker als je voor de wedstrijd nog even lekker wat gaat eten in de stad en na de wedstrijd nog gezellig de stad ingaat.” De ligging van De Koel is daar ook perfect voor, zo denkt Boom. “Je bent binnen een paar minuten in de binnenstad en daardoor profiteert de hele stad van VVV. Als de afstand tussen het stadion en de binnenstad veel groter is dan profiteert bijvoorbeeld de horeca in het centrum daar ook veel minder van.” MAATSCHAPPELIJKE WAARDE Naast de economische waarde is VVV ook maatschappelijk nog altijd belangrijk voor de regio. “Het gaat in het voetbal wel eens over de negatieve dingen, maar de realiteit is dat de sport nog steeds enorm veel mensen bij elkaar brengt en dat het verbroedert. Ik denk dat het nog wel eens wordt onderschat hoe waardevol het is om een profclub als VVV in je gemeente te hebben”, vindt Verhaegh. “Toevallig werd ik daar laatst nog aan herinnerd toen mijn kinderen met hun voetbalteam als partnerclub bij een thuiswedstrijd van VVV waren”, vult Boom aan. “Voor hen maakt het niet eens uit of VVV eerste staat of in de middenmoot speelt. Voor mijn kinderen was het de eerste keer in De Koel en zij zijn al onder de indruk van het stadion, de supporters, de sfeer en alles wat er om hen heen gebeurt. Als er dan ook nog gescoord en gewonnen wordt dan zie je die kinderen echt genieten. Mijn kinderen hebben een magische beleving gehad en zo’n avond is eigenlijk onbetaalbaar. Dat geeft wel aan welke aantrekkingskracht een voetbalclub heeft en waarom VVV altijd behouden moet blijven voor Venlo.” “Overigens vind ik het heel goed hoe VVV die verbinding met partnerclubs uit de regio oppakt”, vervolgt Boom. “De jongste bezoekers zoals onze eigen kinderen zijn toch degenen die je binnen wilt halen. Want dat is de doelgroep die de jaren daarna kaarten koopt, bijvoorbeeld samen met familie, en de doelgroep die je fanartikelen koopt in de fanshop. Als je supporters op jonge leeftijd in het stadion hebt dan kan het zomaar zijn dat ze blijven terugkomen en later misschien met vrienden een seizoenkaart nemen en er elke thuiswedstrijd zijn. Daar moet je als club in blijven investeren en ik denk dat VVV dat nu erg goed doet.” Volgens Verhaegh maakt VVV daarnaast ook maatschappelijke impact. “Met de VVV Foundation zet de club zich op maatschappelijk vlak op een mooie manier in voor de regio. Het is mooi om te zien dat er in samenwerking met de gemeente veel goede en leuke projecten worden georganiseerd voor verschillende doelgroepen uit de regio.” SAMENWERKEN Wethouders Boom en Verhaegh zijn vanuit hun portefeuille ook altijd aanwezig bij de bestuurlijke overleggen tussen de gemeente en VVV. De verstandhouding tussen de gemeente en de club is daarbij erg goed, stelt Verhaegh. “We werken goed samen. De lijntjes zijn kort en wij proberen ook zo vaak mogelijk aanwezig te zijn in het stadion. Ik denk dat wij er samen het vaakst zijn, maar volgens mij zijn alle collegeleden er dit seizoen wel een of twee keer geweest via de zakelijke seizoenkaarten die we als gemeente elk jaar afnemen. De burgemeester komt zelf ook graag in De Koel en eigenlijk zijn we dus best wel actief in de netwerkstructuur van VVV.” Naast het veelvuldig aanwezig zijn bij wedstrijden denkt de gemeente nadrukkelijk met VVV mee, onder meer in het proces rondom een mogelijk nieuw stadion. “We trekken daar uiteraard samen in op. We zijn samen in gesprek over of er een nieuw stadion zou moeten komen, waar dit stadion dan zou moeten staan en hoe we dat samen wellicht voor elkaar kunnen krijgen. Als gemeente kunnen we niet een nieuw stadion financieren, maar wel een organiserende en faciliterende rol op ons nemen. Meedenken over de locatie van een stadion, de weg ernaartoe, de infrastructuur eromheen. Dat zijn allemaal belangrijke factoren waar rekening mee gehouden moet worden en dat kunnen we alleen samen doen”, aldus Verhaegh. Wethouder Boom is er bovendien van overtuigd dat er voor VVV nog kansen zijn om verder te groeien. “Ik denk dat de club zowel qua bezoekers als qua sponsoring nog niet aan het plafond van het potentieel zit. Het zou natuurlijk mooi zijn als de club structureel naar een hoger level kan groeien op het gebied van bezoekers, sponsorinkomsten en binding met de regio. Op de lange termijn zorgt dat waarschijnlijk ook voor betere sportieve prestaties en uiteraard is dat iets wat we allemaal graag zouden zien. Want naast wethouders zijn wij eigenlijk ook gewoon supporters van VVV.” “HET WORDT NOG WEL EENS ONDERSCHAT HOE WAARDEVOL VVV-VENLO VOOR DE GEMEENTE IS” WETHOUDERS BOOM EN VERHAEGH

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=