VVV-Venlo, De Koel Krant, presentatiekrant seizoen 2021-2021

VVV-VENLO.NL 3 DE KOEL KRANT Colofon COVEBO STADION - DE KOEL - Kaldenkerkerweg 182 5915AH Venlo T: 077-3515806 E: info@vvv-venlo.nl I: www.vvv-venlo.nl GÖúe Uitgever Postbus 1015 3300 BA Dordrecht T: 078-6397070 I: www.zpress.nl DRuk DrukwerkLoket Acquisitie ZPRESS Sport T: 078-6397070 Mike Franken Redactie Stijn Vullings Bjorn van Deijnen Rob Buchholz (VenloVanBinnen.nl) Fotografie Daniël van den Berg Daniel Jungblut VVV-Venlo ProShots Bart Bos Reinier Linders Orange Pictures “DE VRIJDAGAVOND MOET WEER EEN FEEST WORDEN!” Algemeen Directeur Marco Bogers van VVV-Venlo werkt al meer dan twintig jaar voor de Koelclub, maar het afgelopen seizoen ging hem niet in de koude kleren zitten. We blikken in een vraaggesprek met hem terug op het noodlottige ‘coronaseizoen’ en de degradatie die VVV-Venlo ten deel viel, maar kijken vooral vooruit naar ‘betere tijden’. Allereerst nog één keer door die zure appel: wat voor gevolgen heeft de degradatie ge- had voor club en organisatie? “Het was mijn meest teleurstellende sei- zoen bij VVV. Het meest bizarre ook. Een seizoen van uitersten, met pieken en voor- al ook dalen. Een zwaar seizoen, met name ook mentaal. Ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken! Kijk, je hebt natuurlijk aller- eerst het jaar van corona waarin ook VVV behoorlijk geraakt is. Dat betekent een fors verlies, financieel. Vervolgens komt daar bo- venop de degradatie, die zorgt voor een be- groting die ook nog eens fors verliesgevend is. Als je vier jaar op rij Eredivisie speelt, dan kun je je kostenstructuur niet ineens zodanig omlaag brengen dat je break-even resul- taat kunt bereiken. Dat kan eigenlijk alleen door winstgevende transfers, zoals die van Georgios Giakoumakis bijvoorbeeld. Maar dat zijn incidentele transfers en we moe- ten echt kijken naar operationeel resultaat. We moeten nu alle zeilen bijzetten en terug naar de basis. Wat is onze visie en missie? Waar willen we als club naartoe?Wat is onze stip aan de horizon? Hoe gaan we dit spor- tief teleurstellende seizoen omzetten naar een positief nieuw seizoen met succesmo- menten en resultaten. Maar vooral ook naar voetbal waar de mensen weer voor naar het stadion komen.” Hoe ga je dat doen? “Ik ben er van overtuigd dat we met Jos Luhukay iemand hebben die daartoe in staat is, waardoor we ook het stadion weer goed gevuld krijgen. De seizoenkaartverkoop is goed verlopen. We hebben een aantal goe- de versterkingen gehaald voor de selectie. Maar financieel betekent het wel dat we fors in onze kosten hebben moeten snijden. Dat is moeilijk, maar we zullen heel kritisch moeten kijken naar elke euro die wordt uitgegeven. Niet dat we dat daarvoor niet deden overigens. Maar na de degradatie val je sterk terug in inkomsten.” Zijn er, ondanks de degradatie, wel positieve aanknopingspunten? “Ja absoluut! Je moet nooit te lang blijven han- gen in teleurstellingen. Want daar schiet nie- mand wat mee op. We moeten kijken naar: wat kan ons succes brengen? Daarbij moet je kritisch kijken naar wat er niet goed is gegaan en anders moet. Daar hebben we de afgelopen tijd veel aandacht aan besteed.” Op welke manier precies? “Er heeft een evaluatie plaatsgevonden op al- lerlei fronten en binnen alle geledingen. Binnen de sportieve evaluatie is er onder andere door de KNVB een review gehouden. Daarin is dit voorjaar al kritisch gekeken naar het sporttech- nische beleid en de positie van de jeugdoplei- ding hierin. Uit deze evaluatie is ook gebleken dat het verder ontwikkelen van het voetbal- technisch beleid op korte termijn noodzakelijk is voor de club. Daarbij staat het versterken van de topsportomgeving hoog in het vaandel: het doorontwikkelen van spelers leidt tot betere prestaties en vice versa.” Wat gaat nu dan de volgende stap zijn? “De uitkomsten van dit traject zijn onderdeel van het Technisch Beleidsplan voor de ko- mende jaren. In dit plan staat beschreven op welke wijze de club op termijn structureel tot de Eredivisie wil gaan behoren. Speerpunt daarbij is een continue doorstroming van (re- gionaal) talent uit de jeugdopleiding naar het eerste elftal en een eerste-elftalselectie die voor een aanzienlijk deel bestaat uit eigen op- geleide spelers op Eredivisie niveau. Daarnaast moet via de verkoop van spelers, die door scouting of vanuit de eigen opleiding in het eerste elftal hun plek hebben verworven, meer financiële armslag gecreëerd worden. Dit alles met de intentie dat het spelersbudget de ge- noemde ambities kan ondersteunen.” Zijn daar al concrete uitkomsten van te zien? “Ja, de inzet op meer specialismen binnen het sporttechnische kader, met meer focus op onder andere data-en videoanalyse en performance coaching, is meteen zichtbaar voor de buitenwacht. Met de benoeming van Roger Bongaerts, al jaren actief als Hoofd Jeugdopleiding binnen de club, in de functie van Manager Ontwikkeling en Prestatie zal de naleving van het Technisch Beleidsplan 2021- 2025 worden gecoördineerd en bewaakt. ” De geruchten over een nieuw stadion gons- den alweer rond door Venlo. Wat kun je daar- over zeggen? “Dat begrijp ik. Dat heb ik een keer geroepen in de emotie, meteen na de degradatie. Maar feit is dat de uiterste noodzaak er is voor een modern stadion met optimale fanbeleving én verdienmogelijkheden. We gaan daarom een marktonderzoek verrichten naar het meest passende stadionscenario en onderzoeken de toekomstmogelijkheden van ‘De Koel’. Doorgaan op de huidige manier is daarbij geen optie. Ook in de organisatie zullen de nodi- ge stappen gezet moeten gaan worden. Het versterken van de bestuurlijke structuur en de invulling daarvan verdient onze aandacht. We streven daarnaast naar een excellent opere- rende werkorganisatie door middel van een kwalitatieve, flexibele en efficiënte inrichting van onze werkorganisatie.” Veel veranderingenmet behoorlijkwat impact dus? “Klopt! Maar daar staan ook een hele boel mooie voorbeelden van continuïteit tegenover. Onze hoofdsponsor Seacon Logistics heeft bij- voorbeeld een zogenoemd “ongoing contract’ getekend. Dat betekent dat wij ook de aanko- mende seizoenen weer kunnen rekenen op hun steun. En ook onze seizoenkaarthouders zijn zeer trouw. De verkoop is boven verwach- ting goed gegaan en ook op het gebied van ondersteuning van partners slaat de ‘com- pensatiemeter’ uit. Nagenoeg 90% van de compensatieregelingen aan partners zijn met instemming van de partners vervallen.” Veel positieve zaken gelukkig. Wat is het dan het allerbelangrijkste in jouw ogen? “Een gezonde toekomst voor club. En hoe we die samen bewerkstelligen, en ik benadruk sa- men want dat kunnen wij als organisatie nooit alleen, daar hebben wij iedereen van onze achterban bij nodig. Sponsors, supporters en andere mensen die met ons mee willen den- ken. Dat alles is onderdeel van het strategische strijdplan wat is ontwikkeld.” Wat is de sportieve doelstelling die nu gesteld is voor dit seizoen? “Wat we willen met elkaar is dat men een herkenbaar elftal ziet, waarvoor men naar het stadion komt en dat moet leiden tot succes- sen, maar vooral ook voetbal wat aanspreekt. Een speelwijze die we nastreven, volgens ons nieuwe technisch beleidsplan. En we gaan zien hoever we komen. Dat wil overigens niet zeg- gen dat we niet ambitieus zijn. In tegendeel. De lat ligt hoog. We zijn zeer ambitieus, maar we gaan nu niet van de daken schreeuwen dat VVV kampioen moet worden of moet promo- veren. Maar uiteindelijk moet alles wat we nu allemaal samen doen ertoe leiden dat we suc- cesvol zijn. Wat dan ‘succesvol’ precies is zal moeten blijken. Met het oog daarop hebben we het nieuwe technisch beleidsplan ontwikkeld. Met onze eigen identiteit. Hoe willen we spelen? Welke spelers passen daarbij. Speelwijze en werk- wijze. Met Jos Luhukay hebben we een trainer die aanvallend voetbal en een bijbehorende herkenbare speelwijze predikt. Daar hoort vanalles bij: een duidelijk strijdplan, bepaalde type spelers en een absolute fysieke bereid- heid. Maar dat gaat niet van vandaag op mor- gen. Jos heeft daar de tijd voor nodig om dat erin te slijpen bij de spelers en die tijd moeten wij hem ook geven. Dat heeft het verleden ook uitgewezen. Je keert niet zomaar even binnen één jaar weer terug. Je moet vooral werken naar die stap naar de Eredivisie. En uiteindelijk moet dat leiden tot successen. Mensen moe- ten weer naar het stadion komen en zeggen: “Kijk, ik heb een geweldige wedstrijd gezien.” Herkenbaar spel, met jongens die willen strij- den voor de club. We moeten ons eerst her- pakken, dat kost tijd. Maar we gaan absoluut voor het hoogste haalbare!” ALGEMEEN DIRECTEUR MARCO BOGERS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=