VVV-Venlo, De Koel Krant, februari 2020

VVV-VENLO.NL 22 NIEUW BOEGBEELD VAN VVV-VENLO, FANCLUB D’N TWELLEFDE MAN Het uithangbord van elke betaald voetbalorganisatie. De menigte die elke club in de Eredi- visie een bepaalde uitstraling geeft. En, als ze plots verdwijnen uit de stadions, kan iedere club zijn faillissement aanvragen. We hebben het over de supporters, de fans, de diehards die maar blijven komen. Samen ‘d’n berg op’. Iedere wedstrijd opnieuw. Sinds dit seizoen heeft Fanclub D’n Twellefde Man een nieuwe voorzitter in de naam van Marcel Janssen. Met onge- veer 425 leden is D’n Twellefde Man de grootste supportersvereniging die VVV-Venlo kent. We maken de balans op en Janssen ziet een rooskleurige toekomst tegemoet. Met meer leden, meer sfeer en een goede samenwerking tussen club en haar supporters. D’n Twellefde Man is een fanclub die de afgelopen jarenbehoorlijkwatstappenheeft gezet. Vorig seizoen waren er al een aantal fraaie sfeeracties te bewonderen in Covebo Stadion - De Koel -. Denk bijvoorbeeld aan de eerste wedstrijd van 2019, toen FC Emmen op bezoek kwam. Drie prachtige doeken over de gehele Zuidtribune met de Venlose leuzen ‘De waeg omhoeeg’ en ‘Bisse d’rbeej?’. Of het prachtige spandoek tegen De Graafschap, een aantal maanden later. De rode en blauwe kleuren op de achtergrond die voor de stad Venlo symbool staan, met op de voorgrond de tekst ‘Altied veur VVV, Venlo veur altied’. NIEUWE VOORZITTER Marcel Janssen genoot ook zichtbaar van deze prachtige acties en durft zelf niet te zeggen welke van de twee hij nu eigenlijk het mooiste vond: ‘Misschien vond ik het blauw-rode doek tegen De Graafschap wel het mooiste, maar het andere schilderstuk was ook een superactie. Het totaalplaatje klopte en het was ook fantastisch dat stadionsponsor Covebo financieel zijn bijdrage leverde, dat waarderen we enorm.’ Hij komt al sinds 1980 naar De Koel en is daarnaast al langer lid van Fanclub D’n Twellefde Man, maar sinds dit seizoen pas voorzitter van de supportersvereniging. Een positie waar Janssen toch wel even over heeft nagedacht maar uiteindelijk met veel vertrouwen en smacht is ingestapt, zo vertelt hij: ‘In het begin heb ik een tijdje meegelopen met het sfeerteam van de fanclub en later hebben ze me gevraagd om voorzitter te worden waarop ik uiteindelijk ‘ja’ heb gezegd. Ik vond het belangrijk om te bekijken waar we als vereniging voor staan en ik wilde met name de positiviteit gaan etaleren vanuit de fanclub.’ IDENTITEIT De identiteit die D’n Twellefde Man wil uitstralen is duidelijk. Er zijn en klaar staan voor álle supporters in Venlo en omstreken. Iedereen kan dan ook lid worden van de steunvereniging voor maar vijftien euro per jaar. Dit bedrag haal je er uiteindelijk dik en dubbel uit want bij elke uitwedstrijd die je met de bus meegaat, krijg je nog eens vijf euro korting. Seizoenkaarthouders op Zuid, clubkaarthouders in Blerick, of fans die pas net komen kijken, iedereen kan zich committeren aan de twaalfde man. Zo’n fanclub moet natuurlijk gesteund worden, door sponsoren en door de organisatie binnen VVV-Venlo zelf. De komende jaren staat er dan ook veel op het spel en de fanclub wil dan ook een dominantere rol gaan spelen in het stadion. Een proces waar ook collega-bestuurslid John Boeve al enige tijd mee bezig is. ‘Hoe komen we dichterbij de supporters? Wat willen we in de toekomst en wat verwachten de mensen van ons? Dat zijn zomaar een paar vragen waar we achter moeten zien te komen om samen met de organisatie van VVV De Koel voller en sfeervoller krijgen”, licht Janssen toe. VRIJWILLIGERS Zoals gezegd telt de bewonderaarsclub ruim 400 leden, maar toch wordt er nog actief naar versterkingen gezocht, met name binnen het sfeerteam. En dan hoeft hij of zij nog niet eens als artiest het doek te schilderen. Al is daar ook nog meer dan voldoende nood aan de man. Maar ook bijvoorbeeld een creatieveling die out- of-the-box ideeën kan ontwerpen en de andere leden aan de slag kan zetten zou al van enorme toegevoegde waarde zijn. Daarnaast vindt Janssen het van groot belang dat de fanclub een betere en efficiëntere rol kan en moet gaan spelen in het faciliteren van bepaalde zaken: ‘Als mensen ideeën hebben en ze hebben handjes, dan zorgen wij dat ze ergens terecht kunnen en dat ze de benodigde spullen krijgen. Want op het moment is er een vast groepje van zes die avonden achter elkaar bezig zijn. Ook zij hebben hierin hun beperkingen en we kunnen niet alles laten afhangen van deze zes toppers’, prijst Janssen. SAMENWERKING MET VVV De volgende stap die de fanclub wil gaan zetten heeft alles te maken met het nieuwe fancafé dat inmiddels steeds meer vorm begint te krijgen. D’n Twellefde Man wil dit honk uiteindelijk in beheer gaan nemen en ook hier zoekt de club nog enthousiastelingen die willen en kunnen helpen met bepaalde zaken rondom het café. Boeve en Janssen zijn hier, tezamen met anderen, hard mee aan de slag. De samenwerking met de organisatie van VVV-Venlo speelt hierin een belangrijke rol en Janssen geniet van de prettige communicatie tussen de fanclub en VVV- Venlo. ‘We vinden het erg fijn hoe VVV- Venlo ons ondersteund en helpt met bepaalde sfeeracties en de ontwikkelingen rondom het fancafé. Natuurlijk gaan er wel eens dingen mis in die communicatie maar ik kan me niet voorstellen dat dat bij andere betaald voetbalorganisaties niet zo is. We zijn echt super enthousiast over het feit dat wij het nieuwe honk mogen gaan beheren en dat VVV daar samen met ons, en met horecapartner YveY, over nadenkt hoe we dit het beste kunnen gaan invullen.’ VIZIER OP DE TOEKOMST Het bestuur van Fanclub D’n Twellefde Man bestaat naast Janssen en Boeve ook uit Yvonne Flos, Hanna Joosten en Jos Caniëls. Zij hopen als team de komende jaren stappen te kunnen zetten en meer leden te verwelkomen bij de fanclub. De ervaring heeft hen in ieder geval geleerd dat er ontzettend veel mogelijk is op het gebied van sfeeracties en half januari zijn de fanatiekelingen alweer begonnen aan een nieuwe actie. Wat er precies staat te gebeuren houdt Janssen nog even geheim: ‘Tijdens VVV-Venlo – Fortuna Sittard mogen de supporters weer een leuke actie verwachten, maar daar ga ik verder natuurlijk nog niets over vertellen. Nieuwe ideeën en meer vrijwilligers zijn hierbij van harte welkom. Schroom dan ook niet om contact met ons op te nemen via social media’, sluit een trotse voorzitter af. DE KOEL KRANT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=