VVV-VENLO.NL 3 DE JUBILEUM KRANT Colofon COVEBO STADION - DE KOEL - Kaldenkerkerweg 182 5915AH Venlo T: 077-3515806 E: info@vvv-venlo.nl I: www.vvv-venlo.nl GÖúe Uitgever Postbus 1015 3300 BA Dordrecht T: 078-6397070 I: www.zpress.nl DRuk DrukwerkLoket Acquisitie ZPRESS Sport T: 078-6397070 Mike Franken Redactie Aron van Peer Fotografie Ryan Crompvoets Aron van Peer Daniel van den Berg Daniel Jungblut Bart Bos VVV-Venlo OrangePictures ProShots “WE MOETEN SAMEN ZORGEN VOOR EEN GEZONDE EN DUURZAME TOEKOMST VOOR VVV-VENLO” Same Nao Baove. Onder die naam presenteerde VVVVenlo een aantal weken geleden het Strategisch Strijdplan 2022-2025. Met het plan hoopt de club de weg omhoog in te slaan en te zorgen voor een gezonde en duurzame toekomst. Dat doet VVV nog altijd onder leiding van Algemeen Directeur Marco Bogers, die de mooie herinneringen uit zijn lange periode in Covebo Stadion – De Koel – koestert, maar vooral vooruit wil kijken. Inmiddels loopt Bogers alweer langer dan zestien jaar mee bij de club. In 2006 begon hij als Commercieel Directeur in Venlo, waar hij sinds 2012 Algemeen Directeur is. Bogers loopt dus al heel wat jaren mee en beleefde de nodige hoogte- en dieptepunten bij VVV. Hij zag de club groeien van een laagvlieger in de Eerste Divisie naar een club in de Eredivisie. De onverwachte promotie in het seizoen 2006-2007 is dan ook het eerste wat in Bogers opkomt als hij terugblikt op zijn mooiste momenten bij VVV. “Dat was fantastisch. Het was zo plotseling dat we promoveerde. Echt niemand had dat van tevoren verwacht. Het leverde ook direct de nodige stress op, aangezien ik toen net Commercieel Directeur was geworden. We waren eigenlijk helemaal niet klaar voor de Eredivisie. We hadden geen parkeerplaats bij het stadion, er was geen ruimte voor de pers en zo kan ik nog wel even doorgaan. In twee maanden tijd hebben we ontzettend veel moeten realiseren. Ik zat hier toen bijna dag en nacht, maar uiteindelijk was het de moeite waard. Als je vervolgens in dat seizoen in De Koel van Ajax wint dan weet je waarvoor je het allemaal hebt gedaan.” VVV KOMT ALTIJD TERUG Zo mooi als die periode was, zo anders was het twee seizoenen terug. “Het jaar van corona en de degradatie naar de Keuken Kampioen Divisie blijft iets heel geks. Het was een jaar van het andere uiterste, wat ook de geschiedenisboeken is ingegaan. Je haalt de halve finale van de beker, hebt met Giorgos Giakoumakis de topscorer van de Eredivisie in huis, maar je degradeert toch. Dat verzin je toch niet? Soms denk je dan wel eens ‘dit kan alleen bij VVV gebeuren’. Maar wat ik het mooie vind aan de club is dat we altijd weer terugkomen. We zijn er altijd in geslaagd om creatief te zijn, wat ook nodig is als je weinig geld hebt. VVV is altijd een club geweest die financiële uitdagingen heeft. Elk dubbeltje dat we uitgeven, moet zorgvuldig overwogen worden. Dat kan een zwakte zijn, maar ook weer een kracht. Het is ons namelijk wel altijd gelukt om zelfstandig ons hoofd boven water te houden. Ook al hadden we soms uitdagingen waarvan je dacht ‘hoe gaan we dit voor elkaar krijgen?’. Toch krijgen we het altijd voor elkaar en zit er iets van vechtlust in ons waardoor we altijd sterker terugkomen. Daar ben ik wel trots op.” SAME NAO BAOVE Sterker terugkomen is ook het devies op dit moment. Na de degradatie naar de Keuken Kampioen Divisie is VVV begonnen met opnieuw bouwen aan de hand van het Strategisch Strijdplan 2022-2025 ‘Same Nao Baove’. “De historie van VVV die moeten we koesteren. Alleen er ligt nu een plicht om te zorgen voor een goede toekomst. Want dan kunnen we weer nieuwe geschiedenis schrijven. Er moet een nieuwe stap gezet worden om terug te keren naar de Eredivisie en daar structureel in te spelen. Maar het is met de huidige begroting niet haalbaar om structureel in de Eredivisie te spelen. We zullen dus meer inkomsten moeten genereren, alleen dat is in dit stadion eigenlijk niet mogelijk. We zijn nu te veel afhankelijk van incidentele opbrengsten zoals transfers. Daarom zijn we aan de slag gegaan met het Strategisch Strijdplan ‘Same Nao Baove’, waarmee we werken aan een duurzame toekomst voor VVV. Daar is eigenlijk ook een nieuw stadion voor nodig, maar dat is nu eenmaal een langdurig proces. Dat proces zijn we wel al ingegaan, want achter de schermen wordt er druk gewerkt aan een stadionplan. Eigenlijk kun je het qua situatie een beetje vergelijken met de laatste renovatie van De Koel tussen 2001 en 2003. Met de aantrekkingskracht van een verbeterd stadion trek je veel nieuwe sponsors en meer supporters. Daardoor krijg je uiteindelijk ook meer financiële middelen tot je beschikking, wat ook weer leidt tot een beter elftal en ontwikkeling van de organisatie. Het stadion en de financiën gaan hand in hand en zijn eigenlijk altijd de rode draad geweest op weg naar succes.” De club verdient een duurzame toekomst En dus hoopt Bogers op hetzelfde scenario als na de laatste renovatie van De Koel, toen VVV binnen een paar jaar promoveerde naar het hoogste niveau. “Ik ben ervan overtuigd dat we het net als toen ook nu voor elkaar gaan krijgen om weer in de Eredivisie te spelen. Ik heb na de degradatie direct gezegd dat we zo’n drie of vier jaar nodig hebben en dat alles dan op zijn plek moet vallen. Aan de hand van het Strategisch Strijdplan 2022-2025 heb ik daar nog altijd het volste vertrouwen in. Op dit moment is het vooral belangrijk dat we er samen de schouders onder zetten. De club heeft een rijke historie die een mooie toekomst verdient en aan die duurzame toekomst werken we heel hard. Het liefst een toekomst in de Eredivisie en uiteindelijk ook het liefst in een nieuw stadion.” ALGEMEEN DIRECTEUR MARCO BOGERS
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=