VVV-Venlo 120 jaar, jubileumkrant, februari 2023

VVV-VENLO.NL 13 DE JUBILEUM KRANT HAI BERDEN “DE RENOVATIE VAN DE KOEL WAS DE BASIS OM DE WEG OMHOOG IN TE SLAAN” Van de laatste plaats in de Eerste Divisie tot promotie naar de Eredivisie. Het klinkt als een onmogelijke verandering, maar het lukte VVV-Venlo in de periode van Hai Berden als voorzitter. Onder leiding van Berden werd De Koel gerenoveerd en sloeg de club de weg omhoog in, zoals het dat nu opnieuwwil doen met het Strategisch Strijdplan ‘Same Nao Baove’. In dit interview blikt Berden terug op zijn succesvolle periode bij VVV. De geschiedenis tussen Berden en VVV begon als jonge voetballer. Berden was namelijk actief in deVenlose jeugdopleiding, totdat hij in dienst moest en stopte met voetballen. Maar de band met VVV bleef. Eerst als supporter en later als sponsor. “Marco Bogers vroeg me of ik sponsor wilde worden, dus ik zei dat ik wel een keer kwam kijken om de sfeer te proeven. Maar dat viel me toen gruwelijk tegen. Er zaten zo’n 1200 mensen in het stadion en de faciliteiten stelde niet veel voor. Ik was dus niet echt onder de indruk, maar VVV is tot de dag van vandaag altijd mijn club geweest en daarom liet ik me toch overhalen door Marco om sponsor te worden. Dat was volgens mij in 1998.” Ook als sponsor bleef Berden zich vooral supporter van de club voelen. Het waren echter geen leuke tijden voor een VVV-supporter, want in 2000 stond de club op de laatste plaats in de Eerste Divisie. En dus moest er iets gebeuren. “Burgemeester Schrijen vroeg me of ik de club wilde helpen. De insteek was eigenlijk dat hij een groep ondernemers zocht die VVV weer onder de armen wou pakken om de stap naar boven te maken. Met enkele andere ondernemers uit deze regio zijn we daar toen aan begonnen.” VERBETERD STADION CRUCIAAL VOOR DE CLUB Dat er werk aan de winkel was, is volgens Berden een understatement. De oprichter van Seacon Logistics, dat inmiddels al jarenlang als hoofdsponsor verbonden is aan de club, zag drie belangrijke zaken die aangepakt moesten worden. “Het voetbal moest beter en de organisatie stond niet goed, zo vonden wij. Maar het allerbelangrijkste was het stadion. Daar moest echt iets aan gebeuren. De club had een lage begroting en er kwam te weinig geld binnen, maar dat is logisch als er weinig publiek komt. Op dat moment zaten we als club in een vicieuze cirkel. Met dat stadion was het ook niet zo gek dat er niemand kwam, dus dat is het eerste wat we hebben aangepakt.” Berden werd voorzitter van Stichting Stadion De Koel en onder zijn leiding werd het stadion tussen 2001 en 2003 grondig gerenoveerd. “Dat heeft heel veel geld gekost, maar we wisten dat het die dat kunnen doen, dus als Eredivisieclub heb je toch altijd iets extra’s te bieden. Voor een club als VVV hoorde daar alleen ook bij dat je weer een keer degradeerde. Maar juist dan moet die ambitie om voor het hoogst haalbare te gaan weer bovenkomen. Als VVV zijnde moeten we altijd in de Eredivisie willen spelen.” MEER OP DE ACHTERGROND Berden spreekt nog altijdmet het woord ‘we’ als het gaat om VVV. Hoewel hij in 2018 stopte als voorzitter is hij namelijk nog altijd nauw betrokken bij de club. “Als hoofdsponsor blijf ik natuurlijk betrokken. Ook al is Seacon hoofdsponsor en niet Hai Berden. Daarnaast ben ik ook nog voorzitter van historisch besef, waarmee we ons echt bezig houden met de historie en bijvoorbeeld het museum. Er wordt namelijk nog wel eens vergeten hoeveel geschiedenis VVV heeft. We waren de allereerste club die in het betaald voetbal heeft gespeeld tegen AZ. Ajax was toen nog een amateurclub om even een vergelijking te maken. De allereerste profwedstrijd van Ajax was tegen VVV in Amsterdam en VVV heeft die wedstrijd gewonnen. Dat is iets voor de historie, iets wat nooit meer zal veranderen. Zoiets moeten we koesteren. Daarom is het goed dat VVV een unieke historischewebsite heeft waar alles op terug te vinden is.” Tegenwoordig is Berden dus vooral bezig met de historie van VVV en dat is een bewuste keuze. “Ik vind dat een oud-voorzitter afstand moet nemen. Ik moet me vooral niet meer bezighouden met wat er nu allemaal binnen de club gebeurt. In het verleden heb ik het vaak genoeg fout zien gaan wanneer een oud-voorzitter van een club nog steeds aan de touwtjes trekt. Dat nodig was om de mensen iets te kunnen bieden. In het gerenoveerde stadion kon dat wel en dat hielp om veel nieuwe sponsoren binnen te halen. Dat is de basis geweest om de weg omhoog in te slaan.” FINANCIËLE IMPULSEN Met de steun van veel nieuwe sponsoren en de gemeente Venlo kreeg VVV een flinke financiële injectie. Ook Berdens bedrijf Seacon speelde een steeds grotere rol en werd in 2007 hoofdsponsor van de club. “Je moet eigenlijk al het geld wat je erin stopt ook indirect kunnen terugverdienen door contacten die je ergens maakt. Dat zit bij VVV wel goed. De club heeft nog steeds een hele grote en actieve businessclub die veel organiseert. Ik ben ervan overtuigd dat je er als sponsor van VVV zelf ook echt iets uit kunt halen als je actief bent en contacten opzoekt.” En als er één bedrijf een actieve sponsor is binnen VVV dan is het Seacon wel. “We zijn ook een van de aandeelhouders. Voor grote bedrijven gaat dat om relatief kleinere bedragen, maar dat helpt de club natuurlijk wel door de winter heen.” SUCCESSEN IN DE KOEL Na de renovatie van De Koel nam Berden het voorzittersstokje over van Gerard Geraeds. Met Berden als voorzitter sloeg VVV de gewenste weg omhoog in en wist het te promoveren naar de Eredivisie. “We zijn inmijn tijd drie keer gepromoveerd en dat zijn natuurlijk wel demomenten die veel losmaken bij de supporters en de hele stad. Iedereen realiseert zich op dat moment hoe belangrijk het is omop het hoogste niveau te spelen. Er zijn maar achttien clubs in Nederland is volgens mij niet de juiste manier. Dus op deze manier kan ik toch betrokken blijven, maar houd ik wel de afstand die ik ook graag wil nemen.” Ondanks die afstand die Berden graag neemt, volgt hij de club nog op de voet. En volgens de oud-voorzitter wordt er momenteel goed werk geleverd. “Er is op dit moment redelijke rust binnen VVV. Dat komt denk ik doordat ze een goede keuze hebben gemaakt met het meer zoeken naar Nederlandse spelers die gewend zijn aan het land en aan het klimaat. Dan is het toch makkelijker om een team te bouwen en om eigen jeugdspelers in dat team de kans te geven. Op dat gebied kan ik de club alleen maar complimenten geven.” NOOIT VERANDEREN In de jaren van Berden was dat nog wel eens anders en haalde VVV vaak onbekende spelers uit het verre buitenland. Hoewel dat niet altijd een succes was, haalde Berden wel succesvolle spelers zoals Keisuke Honda, Maya Yoshida en Ahmed Musa naar Venlo. “In het huidige voetbal is het voor een kleine club als VVV niet meer haalbaar om dat soort spelers naar Nederland te halen. Dat vind ik somswel jammer, want ook dat soort spelers spreken alleen maar vol lof over onze club. Sowieso staat VVV er nog altijd erg goed op. In Nederland worden we ook altijd gezien als een fatsoenlijke en warme club waar iedereen welkom is. Soms zijn we zelfs iets te aardig en geven we de tegenstander de drie punten als cadeautje mee naar huis. Dat moeten we misschien nog afleren, haha. Maar we mogen best trots zijn op het feit dat VVV voor iedereen voelt als een warme familieclub. Dat moeten we altijd zo houden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=